Στην «ποδιά» του κεφαλαίου προκλητικά προνόμια, φοροαπαλλαγές, επιδοτήσεις, «εξαιρέσεις», ολόκληρος ο αιγιαλός και τα ακίνητα του Δημοσίου!

Σε διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης δόθηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης με θέμα «Στρατηγικές επενδύσεις και βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος μέσω της επιτάχυνσης διαδικασιών στις ιδιωτικές και στρατηγικές επενδύσεις».
 

Ουσιαστικά πρόκειται για την κωδικοποίηση των λεγόμενων «αναπτυξιακών» νόμων τόσο της προηγούμενης κυβέρνησης όσο και της σημερινής, ενώ περιέχονται και πλήθος ακόμα νέων διατάξεων με προκλητικά κίνητρα, όπως φοροαπαλλαγές και ελαφρύνσεις, κρατικές ενισχύσεις και επιδοτήσεις, αλλαγές σε συντελεστές δόμησης και προσφορά δημόσιων εκτάσεων, που όλα έχουν στόχο την εξασφαλισμένη κερδοφορία για τους «επενδυτές», σε βάρος των λαϊκών αναγκών.

Πρόκειται για ένα μπαράζ νέων προκλητικών προνομίων που χτίζουν πάνω σε όλα τα προηγούμενα, με τις νέες διατάξεις να προωθούν βελτιωτικές παρεμβάσεις με στόχο να καταστούν «περισσότερο ελκυστικά τα καθεστώτα ενισχύσεων του νόμου 4399/2016», δηλαδή του «αναπτυξιακού» νόμου της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης, αποτυπώνοντας και τη σχετική «σκυταλοδρομία» όλων των αστικών κυβερνήσεων.

Τα πάντα στο νομοσχέδιο υποτάσσονται στην προοπτική ανάκαμψης των κερδών και της ανταγωνιστικότητας του εγχώριου κεφαλαίου, στην προσέλκυση κερδοφόρων επενδύσεων με φόντο βέβαια και τον προβλεπόμενο πακτωλό των εκταμιεύσεων από το Ταμείο Ανάκαμψης που θα συνδυαστούν με την κλιμάκωση των αντιλαϊκών παρεμβάσεων.

Μεταξύ άλλων προβλέπονται:

-- «Εμβληματικές Επενδύσεις Εξαιρετικής Σημασίας», οι οποίες υλοποιούνται από «διακεκριμένες νομικές οντότητες», και αφορούν ιδιαίτερα επιχειρηματικούς ομίλους που «προωθούν την πράσινη οικονομία, την καινοτομία, την τεχνολογία, καθώς και την οικονομία χαμηλού ενεργειακού και περιβαλλοντικού αποτυπώματος και ενισχύουν σημαντικά την ελληνική οικονομία και την ανταγωνιστικότητα αυτής σε διεθνές επίπεδο». Οι εν λόγω επιχειρηματικοί όμιλοι μπορούν να ενισχυθούν με ένα ή περισσότερα από τα προβλεπόμενα κίνητρα ή συνδυαστικά. Παραπέρα, για την ένταξη των εν λόγω επενδύσεων στο καθεστώς των ενισχύσεων από την ΕΕ προβλέπεται η ολοκλήρωση των επενδυτικών σχεδίων μέχρι 31/12/2025, δηλαδή με χρονικό ορίζοντα το Ταμείο Ανάκαμψης.

-- Φορολογικές απαλλαγές. Οπως και στους προηγούμενους νόμους, οι επενδύσεις που χαρακτηρίζονται «στρατηγικές» μπορεί, με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων, να λάβουν φορολογική απαλλαγή που συνίσταται στην απαλλαγή από την καταβολή φόρου εισοδήματος επί των πραγματοποιούμενων προ φόρου κερδών, από το σύνολο των δραστηριοτήτων της επιχείρησης.

Προβλέπεται επιτάχυνση φορολογικών αποσβέσεων των παγίων που έχουν ενταχθεί στο εγκεκριμένο σχέδιο επένδυσης με προσαύξηση των συντελεστών σε ποσοστό 100%.

-- Επιδοτήσεις και επιχορηγήσεις με τη σέσουλα. Οπως αναφέρεται «για τις Στρατηγικές Επενδύσεις μπορεί, με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων (ΔΕΣΕ), να παρέχονται ενισχύσεις με τη μορφή επιχορήγησης, οι οποίες συνίστανται στην παροχή χρηματικού ποσού για την κάλυψη τμήματος των ενισχυόμενων δαπανών». Οι επιχορηγήσεις αφορούν τα πάντα. Από την πρόσληψη προσωπικού, την έρευνα και ανάπτυξη, για τη «βιομηχανική έρευνα, πειραματική ανάπτυξη ή μελέτες σκοπιμότητας», μέχρι και την απόκτηση «καινούργιου μηχανολογικού και μη εξοπλισμού». Οι επιχορηγήσεις ξεκινούν από 5 εκατομμύρια ευρώ ανά επενδυτικό έργο και μπορούν να φτάσουν ακόμα και τα 15 και τα 20 εκατομμύρια ευρώ, ανά επενδυτικό σχέδιο!

-- Παραχώρηση χρήσης αιγιαλού και παραλίας. Για την πραγματοποίηση Στρατηγικών Επενδύσεων, αναφέρεται στο άρθρο 5 ότι επιτρέπεται η παραχώρηση στον φορέα της επένδυσης του δικαιώματος χρήσης αιγιαλού, παραλίας, συνεχόμενου ή παρακείμενου θαλάσσιου χώρου ή του πυθμένα. Είναι τέτοια η σπουδή της κυβέρνησης για την «αξιοποίηση» των αιγιαλών και των παραλιών που παραχωρεί στους επενδυτές κάθε σπιθαμή, όπως και το δικαίωμα των προσχώσεων (μπαζώματα) που σημαίνει ότι δεν αφήνει τίποτα όρθιο. Αυτό μαρτυρά η παράγραφος του συγκεκριμένου άρθρου που αναφέρει ότι «τα ακίνητα, που δημιουργούνται από τη μετατόπιση προς τη θάλασσα του ορίου του αιγιαλού, λόγω κατασκευής ή επέκτασης των έργων ή προσχώσεων, καταγράφονται ως δημόσια κτήματα και περιέρχονται στην ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου, μπορεί δε να παραχωρούνται κατά χρήση ή να εκμισθώνονται στον κύριο του έργου των Στρατηγικών Επενδύσεων»! Το κράτος δηλαδή θα παίρνει και με τη βούλα «πάνω του» το μπάζωμα ακόμα και της θάλασσας, για λογαριασμό των «επενδυτών»!

-- Πολεοδομικές ρυθμίσεις. Για την πραγματοποίηση Στρατηγικών Επενδύσεων σε χώρους εντός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων επιτρέπονται συγκεκριμένες και ειδικές παρεκκλίσεις ακόμα και από τους ισχύοντες όρους και περιορισμούς δόμησης της περιοχής (που έτσι κι αλλιώς έχουν κάνει «σουρωτήρι» με τις υπόλοιπες νομοθετικές παρεμβάσεις) καθώς και από τις διατάξεις του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ν. 4067/2012, Α' 79) «για λόγους υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος, όπως αυτοί προσδιορίζονται και εξειδικεύονται στο Πλαίσιο Εθνικού Χωροταξικού Σχεδιασμού». Οι ρυθμίσεις αφορούν και τα συνοδά βοηθητικά έργα «που σκοπό έχουν να εξυπηρετήσουν τις Στρατηγικές Επενδύσεις κατά το στάδιο της κατασκευής τους, όπως λατομεία, δανειοθάλαμοι, πρόχειρες εγκαταστάσεις γραφείων. Ως συνοδά έργα, νοούνται έργα μόνιμου χαρακτήρα για την υποστήριξη της στρατηγικής επένδυσης, όπως τα δίκτυα της ΔΕΗ, του ΟΤΕ, φυσικού αερίου, ύδρευσης, καθώς και οι οδοί προσπέλασης και οι κόμβοι σύνδεσης των περιοχών εγκατάστασης των έργων με το εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο και με το βασικό οδικό δίκτυο της Περιφέρειας».

-- Απαλλοτριώσεις. Προβλέπεται ότι «για την κατασκευή, επέκταση ή τον εκσυγχρονισμό ή την εξυπηρέτηση των Στρατηγικών Επενδύσεων επιτρέπεται η απαλλοτρίωση υπέρ νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου ευρύτερων ζωνών, πέρα από τις εκτάσεις που είναι αναγκαίες για την κατασκευή των έργων με ειδικώς αιτιολογημένη κοινή απόφαση των αρμοδίων οργάνων των υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Υποδομών και Μεταφορών και Τουρισμού». Ετσι προβλέπεται η αύξηση του συντελεστή δόμησης όταν πρόκειται για τέτοιες επενδύσεις που αφορούν από την εφοδιαστική αλυσίδα και τις ΑΠΕ μέχρι τους μεγαλοξενοδόχους.

Ακόμα αναφέρεται ότι «ακίνητα ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου ή νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, με εξαίρεση τις ιδιοκτησίες οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΕΙ), εφόσον πρόκειται να χρησιμοποιηθούν (...) για την κατασκευή, επέκταση ή εκσυγχρονισμό των Στρατηγικών Επενδύσεων, δεν απαλλοτριώνονται αλλά μπορεί να παραχωρούνται κατά χρήση για την κατασκευή, επέκταση ή τον εκσυγχρονισμό των ανωτέρω επενδύσεων». Διευκρινίζεται μάλιστα στο νομοσχέδιο ότι οι απαλλοτριώσεις που αφορούν τις στρατηγικής σημασίας επενδύσεις «θεωρούνται κατεπείγουσες και μείζονος σημασίας» γι' αυτό και προβλέπει για τη διενέργειά τους ένα απλό σχετικό διάγραμμα!

-- Για τις μεταποιητικές επιχειρήσεις, οι αποσβέσεις των μηχανημάτων και του μηχανολογικού εξοπλισμού εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα κατά τον χρόνο της πραγματοποίησής τους, και μάλιστα προσαυξημένες σε ποσοστό 30% σε σχέση με τα προβλεπόμενα.

-- Κίνητρο ταχείας αδειοδότησης. Ειδικά σε ό,τι αφορά τις ΑΠΕ προβλέπεται: «Εάν διαπιστωθούν ανυπέρβλητα νομικά ή πραγματικά κωλύματα στη διαδικασία αδειοδότησης (...) επιτρέπεται η εγκατάστασή τους σε άλλη, ανάλογη ή ομοειδή έκταση (...)».

-- Δικαστική προστασία. Για την εκδίκαση της αιτήσεως ακυρώσεως ορίζεται σύντομη δικάσιμος, η οποία, πάντως, δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 30 ημέρες από την άσκησή της, η δε απόφαση εκδίδεται μέσα σε 60 ημέρες από τη συζήτηση. Αναβολή της υπόθεσης επιτρέπεται για σοβαρό λόγο μόνο μια φορά και σε δικάσιμο η οποία δεν μπορεί να απέχει πέραν των 30 ημερών από την αρχική.