Το χάλι στην Αττική Οδό τον Γενάρη του 2022
 

Σε περίπτωση έντονης κακοκαιρίας θα κλείνουν τα πάντα

Την ανυπαρξία μέτρων πρόληψης και προστασίας των πολιτών από φαινόμενα έντονης κακοκαιρίας και χιονοπτώσεων επιβεβαίωσε ουσιαστικά χτες, για άλλη μια φορά, η κυβέρνηση.

Οπως ανακοίνωσε ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Βασίλης Κικίλιας μετά τη σύσκεψη με τους παραχωρησιούχους των αυτοκινητοδρόμων της χώρας, σε περίπτωση έντονης κακοκαιρίας και χιονόπτωσης οι δρόμοι θα κλείνουν και οι εταιρείες θα αποζημιώνονται, αφού στην κυβερνητική λογική του «μείνετε σπίτια σας» «καλό είναι να μην ταλαιπωρούμε τον κόσμο και να κάνουμε μια προσπάθεια να τον ενημερώσουμε νωρίτερα, ώστε να μη βγει στις Εθνικές οδούς, στους αυτοκινητοδρόμους»...

Ο υπουργός «ξέχασε» τους χιλιάδες εργαζόμενους που θα πρέπει να πάνε στις δουλειές τους μέσα στην κακοκαιρία, αντιμετωπίζοντας τις πιέσεις των εργοδοτών τους. Δεν είναι λίγες και οι φετινές περιπτώσεις που κατά τη διάρκεια πυρκαγιών το καλοκαίρι εργαζόμενοι δούλευαν σε επιχειρήσεις κοντά στις φωτιές και κατόρθωσαν να διαφύγουν μετά από παρεμβάσεις συνδικάτων.

Στο πλαίσιο της κυβερνητικής λογικής περί «ατομικής ευθύνης», ο υπουργός κάλεσε τους πολίτες να έχουν πάντα αλυσίδες και όλα όσα χρειάζονται στα αυτοκίνητά τους. Ανακοίνωσε και την ένταση των ελέγχων από την αστυνομία, στη λογική της καταστολής, αφού απουσιάζει από την κυβερνητική πολιτική η πρόληψη.

Η κυβέρνηση αφήνει έτσι στο απυρόβλητο τις εταιρείες που εκμεταλλεύονται τους αυτοκινητόδρομους, καθώς δεν τις υποχρεώνει να εφαρμόσουν κανένα μέτρο παρά μόνο να συμμορφώνονται στις υποδείξεις της Πολιτικής Προστασίας, διάταξη που θα προβλέπεται και στο νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, που αναμένεται να ψηφιστεί μέσα στον Δεκέμβρη. Στο ίδιο νομοσχέδιο, μάλιστα, προβλέπεται ότι το κράτος θα αποζημιώνει τις εταιρείες που εκμεταλλεύονται τις Εθνικές οδούς σε περίπτωση που κλείνουν, για να μη χάσουν τα κέρδη τους.

Συγκεκριμένα, στο άρθρο 36 (είναι το μόνο άρθρο στο οποίο δεν επετράπη ο σχολιασμός κατά τη διάρκεια της ανάρτησής του στη «Διαύγεια» και είναι προσθήκη στον ν. 4662) αναφέρεται: «Κατά την εκδήλωση κινδύνου πολιτικής προστασίας που απειλεί την ασφάλεια των πολιτών εντός υποδομής που έχει αποτελέσει αντικείμενο σύμβασης παραχώρησης, ο παραχωρησιούχος υποχρεούται στην άμεση γνωστοποίηση του συμβάντος και στην παροχή κάθε αναγκαίας συνδρομής για την άμεση αντιμετώπισή του. Η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας δύναται να αιτείται από κάθε παραχωρησιούχο φορέα κάθε αναγκαία σύμπραξη, συμπεριλαμβανομένης της ελεύθερης πρόσβασης των πολιτών, καθώς και της ελεύθερης διέλευσης και επέμβασης για τη διάσωση και προστασία τους, ακόμα και κατά παρέκκλιση των υφιστάμενων προβλέψεων της σύμβασης παραχώρησης. 

Με κοινή απόφαση των υπουργών Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών και Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας προβλέπεται η καταβολή εύλογης αποζημίωσης για την εφαρμογή της παρ. 1, το ύψος της, ο τρόπος υπολογισμού και η διαδικασία καταβολής της».

Στην ουσία η κυβέρνηση όχι μόνο αφήνει τις εταιρείες ανεξέλεγκτες αλλά τις πληρώνει και από πάνω, την ώρα που δεν έχουν ξεχαστεί οι παρατυπίες τους πέρυσι τον χειμώνα, όταν μέσα στον χιονιά έκοβαν διόδια και άφηναν τους οδηγούς να περνούν στις Εθνικές οδούς, παρότι ήταν κλειστές από τις χιονοπτώσεις, ή το φιάσκο της Αττικής Οδού. Αλλά και στις πλημμύρες της Θεσσαλίας οι «ελεύθερες» διελεύσεις οχημάτων καταγράφονταν από τις εταιρείες, για να εισπράξουν από τους φορολογούμενους τη χασούρα.

Ο Β. Κικίλιας δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στην κλιματική αλλαγή, που χρησιμοποιείται από την κυβέρνηση ως πρόσχημα για την έλλειψη των προληπτικών μέτρων, λέγοντας ότι «τα ακραία καιρικά φαινόμενα δυστυχώς πολλαπλασιάζονται, και στη χώρα μας και στην Ευρώπη. Πρέπει να μπορέσουμε να αντιδράσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο».